Det har varit många krig här kring Göteborg. För länge sedan ville danskarna ha Älvsborg (vilket lyckades ibland). Sen var det "glasskriget (som en del kallade "det kalla kriget") och nu har "Radio-kriget" börjat! Läs vad Kristofer tycker om de krigande makterna...
Nu när man sätter på radion hör man genast någon kanal som försöker få lyssnare. Men hur många finns det? Jag gick igenom frekvensbandet på FM (alla fattade, va?) och hittade totalt 15 olika kanaler (då har jag inte tagit med P4 Halland eller Sjuhärad mfl. utan bara P4 Göteborg) och vilka de är ser ni nedanför här.
Men nu koncentrerar jag mig på de fyra stora reklamradiostationerna: Rix, City 107, Z-radio och NRJ/Energy. De kanalerna har jag lyssnat på och betygen ser ni också nedanför (hur lång är den här sidan?).
Men hur lyssnar vi på radio? Jo, med öronen då men... Ett känt företag som gör sådana här mätningar frågade i mars-april 94, 272 st personer, vilken/vilka radiokanal(er) lyssnade du på igår?
P1: 15 %
P2: 7 %
P3: 30 %
P4: 32 %
NRJ: 3 %
CITY: 6 %
Z-radio: 2 %
RIX: 1 %
Annan: 3 %
Ingen: 24 %
Vet ej: 1 %
Men forskarna tror inte att vi lyssnar mer på reklamkanaler bara för att det blir fler utan snarare tvärtom. P1 har fått en ökning på lyssnarskaran på senare tid.
Men alla reklamkanaler är lika i uppläggningen – "låt, låt, presentation, låt, nyheter, reklam, låt"-temat har alla hittat, eller snarare tagit!
Alla kanalerna använder datorer för att leta fram låtar och placera låtar. Hur de bestämmer låtarna talar ingen så mycket om, men hemlighetsfullast är NRJ som inte lämnar ut körschema och playlists alls. Vd:n för NRJ försvarar det så här:
- Coca Cola skulle aldrig lämna ut sitt recept till andra, så varför ska vi göra det?
Men det beror också på att det på listorna finns hemlig information.
Det är svårt att säga vem som vinner kriget men NRJ är den kanal som klarat sig bäst trots att den är ny i Sverige.
I Frankrike började de sända 1979. Också Rix och City har goda chanser att vinna eller i alla fall överleva. Det har Z-radio med.
Det som behövs, pengar, har de alla i måttliga mängder. Mer än Storstadsradion som fanns i Stockholm i alla fall. De hade inte ens råd att köpa senaste Svenska Akademins Ordlista (vad man ska med den till?). Det var en rätt så konstig kanal, inte som de andra. Den hade mera fotboll och nöjestips än musik. Trots att den handlade mycket om fotboll gick den i konkurs den 17 juni 1994 - när VM började.
Radiokanalslista
Här nedanför finns en radiokanalslista och fakta om kanalerna.
89,3 P1
90,7 Radio plus
94,9 Närradion 1
96,3 P2
98,3 Radio Power
99,4 P3
101,1 City Rock
101,9 P4 Radio GBG
102,6 Bugg 102,6
103,1 Närradion 2
104,8 Z-radio
105,3 Energy (NRJ)
105,9 Rix 105,9
107,3 City 107
107,8 Classic radio
Z-radio
Frekvens: 104,8
Ägare: SSR
Start: Juli 1992
Betyg: 4
Energy
Frekvens: 105,3
Ägare: Konsum
Start: 1994
Betyg: 5
Rix 105,9
Frekvens: 105,9
Ägare: Stampen
Start: December 1993
Betyg: 3
City 107
Frekvens: 107,3
Ägare: Gert Eklund
Start: 1987
Betyg: 2
Vi på redaktionen har NRJ som favoritkanal, så klart, så ni kan nog gissa vad jag lyssnar på nu.
Så sätt dig ner och lyssna på din favorit radiokanal,
tycker Kristofer
Radiokriget publicerades ursprungligen 1995‑04‑14